Γιώργος Καραμανώλης: «Πέρα από τη γνώση, να επενδύσουμε και στο marketing του κρασιού»

« ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΙΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Γιώργος Καραμανώλης
Τα τελευταία χρόνια το κρασί έχει διανύσει μια σημαντική απόσταση στην ελληνική αγορά, έχοντας απέναντί του έναν καταναλωτή σαφώς πιο ψαγμένο, σίγουρα πιο ενημερωμένο και αναντίρρητα πιο ανοιχτό στις προτάσεις των οινοχόων και των παραγωγών.

Σύμφωνα ωστόσο με τον σημερινό φιλοξενούμενο του Sommelier Challenge, Γιώργο Καραμανώλη, για να γίνει το… επόμενο βήμα ίσως έχει έρθει η ώρα όλοι όσοι εμπλέκονται στον κλάδο, πέρα από τη γνώση, να βάλουν σε πρώτο πλάνο και το marketing του κρασιού. Με αυτό τον τρόπο, όπως λέει χαρακτηριστικά στο D-FiLES, «θα μπορούσαμε να παρακινήσουμε την περιέργεια του μέσου καταναλωτή ώστε να δοκιμάσει ετικέτες που, υπό άλλες συνθήκες, δε θα δοκίμαζε».

O κ. Καραμανώλης διαπιστώνει τα τελευταία χρόνια μια στροφή τόσο του εγχώριου όσο και του παγκόσμιου κοινού προς τα ροζέ Προβηγκίας (ή «στυλ Προβηγκίας») καθώς και μια ενδιαφέρουσα κινητικότητα γύρω από τα natural και τα orange wines.

Παράλληλα όμως πιστεύει ότι στις γηγενείς ποικιλίες κρύβονται πολύτιμα «διαμάντια», όπως το Μαυρούδι και η Κουντούρα τα οποία, στα κατάλληλα χέρια, μπορούν να δώσουν κρασιά μεγάλης δυναμικής με δυνατότητα μάλιστα και για μια αξιοπρόσεκτη “καριέρα” στο εξωτερικό.

Tι σημαίνει για εσάς το κρασί;

Γιώργος Καραμανώλης: Το κρασί για εμένα είναι γνώση. Είναι επίσης ένας τρόπος να έρθω πιο κοντά με ανθρώπους του χώρου για ανταλλαγή απόψεων, γνώσεων και εμπειριών.

Πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σας με αυτό;

Γιώργος Καραμανώλης: Ένας καλός μου φίλος που είχε ήδη ξεκινήσει την ενασχόληση του με το κρασί με μύησε δειλά σε κάποια μυστικά της γευσιγνωσίας. Εκείνη τη στιγμή κατάλαβα ότι ανοίγονται νέοι ορίζοντες που ήθελα να ανακαλύψω. Μετά από λίγο καιρό ξεκίνησα με τη σειρά μου να παρακολουθώ πιστοποιημένα εκπαιδευτικά σεμινάρια και εκεί άρχισαν όλα.

Ποια θέση εκτιμάτε ότι κατέχει το κρασί στην ελληνική αγορά;

Γ.Κ: Θεωρώ ότι είναι σε πολύ καλό σημείο αλλά έχει δρόμο ακόμα. Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια βλέπεις όλο και περισσότερους καταναλωτές να αναζητούν νέες επιλογές σε ετικέτες και να ακούνε τις προτάσεις των οινοχόων, κάτι το οποίο συμβάλει και στη δίκη μας εξέλιξη αλλά και των παραγωγών.

Θεωρείτε το ελληνικό κρασί ξεχωριστό, και αν ναι, για ποιο λόγο;

Γ.Κ: Σαφώς και είναι ξεχωριστό. Έχουμε την τύχη να διαθέτουμε κάποια γεωγραφικά σημεία με μοναδικό terroir όπου στα κατάλληλα χέρια μπορούν να δώσουν κρασιά μεγάλης δυναμικής.

Ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, η πιο ενδιαφέρουσα νέα τάση στην αγορά του κρασιού;

Γ.Κ: Τα ροζέ Προβηγκίας αλλά και τα ροζέ “στυλ Προβηγκίας” είναι μια τάση που έχει κατακλύσει και την ελληνική και την παγκόσμια αγορά με καταναλωτές από όλες τις κοινωνικές τάξεις. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον επίσης, κατά την άποψή μου, παρουσιάζουν τα natural και τα orange wines.

Αγαπημένος γευστικός συνδυασμός φαγητού – κρασιού;

Γ.Κ: Σαν λάτρης της Ιταλίας, θα πω μια Bistecca Fiorentina με ένα Sangiovese από την περιοχή της Τοσκάνης.

“Θα ήθελα να δω στο μέλλον μια αναβίωση γηγενών ποικιλιών. Θεωρώ ότι έχουμε κρυφά διαμάντια καθώς και αναγνωρισμένα νομοθετικά πλαίσια σε κρασιά ποιότητας ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη αναγνώριση στο εξωτερικό”
Υπάρχει κάποια ποικιλία ή κάποιος τύπος κρασιού που είναι, κατά την γνώμη σας, υποτιμημένος;

Γ.Κ: Δεν ξέρω αν θα τις αποκαλούσα υποτιμημένες θα μου άρεσε όμως να δούμε στο μέλλον πιο πολλές προσεγγίσεις στις ποικιλίες Μαυρούδι και Κοντούρα.

Αν μπορούσατε να αλλάξετε κάτι στον κλάδο του κρασιού, τι θα ήταν αυτό;

Γ.Κ: Πιστεύω ότι όλοι στον κλάδο του κρασιού εκτός από γνώση για το κρασί πρέπει να επενδύσουμε και στο marketing. Θα έλεγα ότι είναι αναγκαίο σε κάποιες περιπτώσεις καθώς με τον τρόπο αυτό παρακινούμε την περιέργεια του μέσου καταναλωτή ώστε να δοκιμάσει ετικέτες που υπό άλλες συνθήκες δεν θα δοκίμαζε. Είναι ίσως ένας τρόπος να βοηθήσουμε και στην εκπαίδευση του καταναλωτή.

Τι περιμένετε να δείτε στο μέλλον από το ελληνικό κρασί;

Γ.Κ: Θα ήθελα να δω στο μέλλον αναβίωση σε γηγενείς ελληνικές ποικιλίες καθώς θεωρώ ότι έχουμε “κρυφά διαμάντια”, καθώς και αναγνωρισμένα νομοθετικά πλαίσια κυρίως σε κρασιά ποιότητας ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη αναγνώριση στο εξωτερικό.

Ποιον οινοχόο θα καλούσατε για ένα ποτήρι κρασί και τι θα του προσφέρατε να δοκιμάσει;

Γ.Κ: Θα καλούσα τον φίλο Κωνσταντίνο Κοσμόπουλο και θα του πρόσφερα ένα ποτήρι Barbaresco.

Σου άρεσε; Τότε μοιράσου το στα social!