Κωνσταντίνος Κοσμόπουλος: «Το κρασί είναι το εισιτήριο για ένα ταξίδι στον κόσμο»

« ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΙΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Κωνσταντίνος Κοσμόπουλος

Τo φετινό καλοκαίρι είναι από αυτά που σίγουρα θα θυμάται για καιρό ο Κωνσταντίνος Κοσμόπουλος. Βλέπετε, η «άφιξη» της αλυσίδας πολυτελών εστιατορίων Coya στη Μύκονο – στο δυναμικό της οποίας ανήκει – συνέπεσε με τις πρωτόγνωρες συνθήκες στις οποίες καλείται να λειτουργήσει, εν μέσω της πανδημίας, η εστίαση.

Σίγουρα όχι και το πλέον ιδανικό ντεμπούτο στη χώρα μας για την ανερχόμενη διεθνώς αλυσίδα. Ωστόσο ο σημερινός καλεσμένος του Sommelier Challenge διατηρεί την αισιοδοξία του και πιστεύει ότι, υπό προϋποθέσεις, η σημερινή,.δύσκολη αναμφισβήτητα, συγκυρία μπορεί να εξελιχθεί σε ευκαιρία για τον ελληνικό τουρισμό συνολικά και για το «νησί του ανέμου» ειδικότερα.

Ο ίδιος άλλωστε γνωρίζει από μεταβάσεις και δεν φοβάται τις αλλαγές. Από τη Φιλοσοφία της Ιστορίας και της Επιστήμης βρέθηκε να εξερευνά τα μονοπάτια του κρασιού – δυο ταξίδια εκ πρώτης όψεως ασύνδετα μεταξύ τους που όμως διατρέχονται από το ίδιο νήμα. Με τα δικά του λόγια: «Είναι απίστευτο το πόσα ερωτήματα μπορεί να σου γεννήσει ένα ποτήρι κρασιού και ακόμα περισσότερο αυτά που αισθάνομαι ότι ανακαλύπτω ψάχνοντας να απαντήσω τις απορίες μου».

Η κουβέντα μας δεν θα μπορούσε παρά να ξεκινήσει από τη νέα πραγματικότητα με την οποία φέρνει αντιμέτωπους τους επαγγελματίες του κρασιού ο κορονοϊός. Οι απαντήσεις του επιβεβαιώνουν ότι οι ακραίες συνθήκες απαιτούν δημιουργικότητα και καινούργιες ιδέες.

Κύριε Κοσμόπουλε, τι αλλάζει στην καθημερινότητα ενός sommelier ο κορονοϊός; Σας επαγγελματίας του χώρου πώς σκέφτεστε να ανταποκριθείτε στις νέες προκλήσεις;

Κωνσταντίνος Κοσμόπουλος: To πρώτο που πρέπει να κάνουμε είναι να προσαρμοστούμε στα δεδομένα της εποχής και να εναρμονιστούμε με τις οδηγίες που έχουν να κάνουν με τις μάσκες και την ασφάλεια του προσωπικού.– όσο και αν αυτό φέρνει μια εύλογη δυσφορία στον κόσμο που απασχολείται στην εστίαση.

Από εκεί και πέρα, έχουμε ήδη επεξεργαστεί κάποιες ιδέες με σκοπό να κάνουμε τον πελάτη να αισθανθεί πιο άνετος και ασφαλής στον εστιατορικό χώρο ο οποίος, ας μην ξεχνάμε, του έχει λείψει. Σίγουρα, στο bottle service oι δυνατότητες που έχουμε είναι σαφώς πιο περιορισμένες. Για παράδειγμα, σε ένα fine dinning εστιατόριο, όπως το δικό μας,.δεν μπορείς να αφήσεις για ώρα το μπουκάλι πάνω στο τραπέζι. Όμως στο by the glass αυτό που σκέπτομαι είναι να αυξήσω πολύ περισσότερο τα flights τα οποία μένουν πάνω στο τραπέζι. Εξετάζουμε δηλαδή να «σετάρουμε» ανά δύο, ανά τρία κ.ο.κ. τα ποτήρια,.ώστε να μειώνεται κατά πολύ η αλληλεπίδραση του πελάτη με τον σομελιέ.

Για εσάς τον ίδιο, τι σημαίνει το κρασί;

Κωνσταντίνος Κοσμόπουλος: Το κρασί είναι το εισιτήριο για ένα ταξίδι στον κόσμο. Μέσα από ένα ποτήρι αισθάνομαι να γνωρίζω τόπους και κουλτούρες που ενδεχομένως να μην δω ποτέ από κοντά. Είναι απίστευτο το πόσα ερωτήματα μπορεί να σου γεννήσει ένα ποτήρι κρασιού και ακόμα περισσότερο αυτά που αισθάνομαι ότι ανακαλύπτω ψάχνοντας να απαντήσω τις απορίες μου.

Πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σας με αυτό;

Κωνσταντίνος Κοσμόπουλος: Παράλληλα με τις σπουδές μου στη Φιλοσοφία και Ιστορία της Επιστήμης του ΕΚΠΑ,.καθόλου συναφές με το κρασί, εργαζόμουν στον χώρο τον εστιατορίων. Πάντα είχα την τάση να δοκιμάζω τα κρασιά που σερβίραμε ώσπου κάποια στιγμή ένας συνάδελφος και sommelier του εστιατορίου,.με προέτρεψε να παρακολουθήσω σεμινάρια σχετικά με το κρασί. Ακολουθώντας την προτροπή του καλού μου φίλου πλέον, γράφτηκα,.ολοκλήρωσα το πρόγραμμα σπουδών και σύντομα ήρθε και η πρώτη μου δουλειά στην Μύκονο όπου δραστηριοποιούμαι και σήμερα.

Ποια θέση εκτιμάτε ότι κατέχει το κρασί στην ελληνική αγορά;

Κωνσταντίνος Κοσμόπουλος: Αναμφίβολα το κρασί χαίρει όλο και μεγαλύτερης εκτίμησης από το καταναλωτικό κοινό με το πέρασμα του χρόνου. Θέλω μάλιστα να πω εδώ ότι, από την πληροφόρηση και την εικόνα που αποκόμισα στη διάρκεια των προηγούμενων εβδομάδων,.προκύπτει ότι οι πωλήσεις κρασιού στη λιανική αυξήθηκαν κατά πολύ στη διάρκεια της καραντίνας,.όχι μόνο στα σούπερ μάρκετ αλλά και στα μικρότερα εξειδικευμένα σημεία πώλησης, όπως οι κάβες. Γεγονός που δείχνει ότι το κρασί έχει εδραιωθεί για τα καλά στη συνείδηση του Έλληνα και ότι στη διάρκεια της κρίσης λειτούργησε ως μια διέξοδος,.κάτι που είναι ιδιαίτερα ελπιδοφόρο. Από εκεί και πέρα, σε μια ιδανική συνθήκη θα ήθελα να δω τους Έλληνες καταναλωτές να βγαίνουν από το comfort zone τους και να δοκιμάζουν κρασιά τα οποία ξεφεύγουν από την πεπατημένη τους.

[/su_column][/su_row]
“…από την πληροφόρηση και την εικόνα που αποκόμισα στη διάρκεια των προηγούμενων εβδομάδων, προκύπτει ότι οι πωλήσεις κρασιού στη λιανική αυξήθηκαν κατά πολύ στη διάρκεια της καραντίνας, όχι μόνο στα σούπερ μάρκετ αλλά και στα μικρότερα εξειδικευμένα σημεία πώλησης, όπως οι κάβες.”
Θεωρείτε το ελληνικό κρασί ξεχωριστό, και αν ναι για ποιο λόγο;

Κ.Κ.: Σαφώς. Η μοναδικότητα των κρασιών μας, άσχετα αν παράγονται από γηγενείς ή διεθνείς ποικιλίες, έγκειται στο γεγονός ότι η Ελλάδα βρίσκεται κλιματολογικά ανάμεσα στον Παλαιό και τον Νέο Κόσμο. Αδιαμφισβήτητα, μεγάλη συνεισφορά στην μοναδικότητα αυτή διαδραματίζουν οι ποικιλίες – ναυαρχίδες το Ασύρτικο και το Ξινόμαυρο.

Ποια είναι κατά τη γνώμη σας η πιο ενδιαφέρουσα νέα τάση στην αγορά του κρασιού;

Κ.Κ.: Τα κρασιά ελάχιστης παρέμβασης και τα βιοδυναμικής καλλιέργειας φαίνεται να κερδίζουν έδαφος στις προτιμήσεις των καταναλωτών.

Αγαπημένος γευστικός συνδυασμός φαγητού – κρασιού;

Κ.Κ.: Δεν νομίζω ότι μπορώ να ξεχωρίσω κάτι ξεκάθαρα. Σίγουρα απολαμβάνω τους συνδυασμούς της ασιατικής κουζίνας με τις ποικιλίες της Αλσατίας και των αφρωδών κρασιών με τα όστρακα.

Υπάρχει κάποια ποικιλία ή κάποιο κρασί που είναι κατά την γνώμη σας υποτιμημένο;

Κ.Κ.: Θεωρώ ότι το Βιδιανό και η Μαυροδάφνη αξίζουν περισσότερης προσοχής από τους Έλληνες καταναλωτές αλλά και από όσους επισκέπτονται την χώρα μας.

Αν μπορούσατε να αλλάξετε κάτι στον κλάδο του κρασιού, τι θα ήταν αυτό;

Κ.Κ.: Κρίνοντας από προσωπική εμπειρία, θεωρώ ότι οι εκτός Ελλάδας καταναλωτές ενθουσιάζονται όταν έρχονται σε επαφή με τα ελληνικά κρασιά. Συνεπώς, θα ήθελα να δω μια εντατικότερη προσπάθεια σε ότι αφορά την προβολή της ελληνικής οινοπαραγωγής στο εξωτερικό.

Τι περιμένετε να δείτε στο μέλλον από το ελληνικό κρασί;

Κ.Κ.: Την κατάτμηση των αμπελουργικών ζωνών με ποιοτικά χαρακτηριστικά. Με απλά λόγια τον χαρακτηρισμό αμπελοτεμαχίων ανώτερης ακόμα και ανώτατης ποιότητας κατά τα πρότυπα της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Γερμανίας.

Ποιον θα καλούσατε για ένα ποτήρι κρασί και τι θα του προσφέρατε να δοκιμάσει;

Κ.Κ.: Θα καλούσα τον φίλο Γιώργο Μαρθαλαμάκη και θα του πρόσφερα να δοκιμάσει ένα από τα σπουδαία κρασιά του Ροδανού.

Σου άρεσε; Τότε μοιράσου το στα social!